2013. június 5., szerda

Hol a kakukktojás?


Barátnőm küldte, gyönyörködjek benne, mert nekem ilyen nincs. De van rajta egy nem odaillő valami, kíváncsi vagyok, a gyanútlan nézelődő megtalálja-e?

Amúgy ez a kompetencia-mizéria megérne egy külön posztot. Egy tea mellett is szívesen cseverésznék róla bárkivel, de az sajnos nem egy kellemes beszélgetés lenne, jól felhúznánk magunkat és egymást...
A mi iskolánk szeret a bolhából elefántot gyártani, erre már rájöttem (talán valami produkciót csinálhatnának már belőle, vagy átállhatnának a termelésbe...).
Emiatt aztán a kompetenciafelméréseket óriási feszültség előzi meg, riogatják a gyerekeket, fenyegetőznek, terhelnek agyilag-lelkileg mindenkit. Olyannyira, hogy én nem engedem aznap iskolába a gyerekeket. Most kövezzetek meg... Egyre hull rólam a lepel, micsoda rossz polgára vagyok én a társadalomnak, igaz?
Az igazság az, hogy Jakabom olyan mértékben maximalista, amit el nem tudtok képzelni. Rémálom az élete, folyton megfelelni, folyton bizonyítani, sejtelmem nincs, kinek és miért... Ő ettől a kompetencia-vizsgától annyira kikészült tavalyelőtt, hogy nem engedtem el. Idén is maradt, ne érezze  azt, ha netán elmarasztalják az iskolát, hogy ő is részese a rossz eredménynek. Mert képes rá...
Tavaly meg feltűnően jó eredmények születtek, meg is vádolták őket csalással, botrányt kavart a városban az ügy. Mikor tavaly Jakab hazatérve mesélte, kezdtem sápadni és fizikai rosszullét kerülgetett, mibe keveredtünk?! Erre megnyugtatott: "Anya, nem emlékszel? Én nem voltam ott, nem engedtél el" Huh, óriási kő esett le a szívemről és áldottam a túlbuzgó anyai lelkemet...
Szegény gyerekeknek bemesélik, milyen ciki, ha nem jól sikerül a felmérés, közben a tanároknak lesz ciki egyedül, hiszen az derül ki, sikerült-e átadni a minisztérium által kiszabott tananyagot a gyerekeknek, és milyen mértékben...
Az egészet megspékelik ezzel a fent látható kérdőívvel, amiben a család magánéletéről kutakodnak. Attól kezdve, hány könyvetek van otthon, a fürdőszoba meglétéig. Mi közük van hozzá, akárkik is kérdezik? És mihez kell ez az információ? Ötletem lenne... De nem mondom, már így is túl messzire mentem....
Ám a kakukktojás ott éktelenkedik a lapon, aminek aztán végképp semmi köze sem a tananyaghoz, sem a gyerekekhez, de még az egyszerűen osszefűzött kérdőívhez sem... Na megvan?:)

8 megjegyzés:

  1. Erika, mintha nem sikerült volna feltölteni a képet. Vagy csak én látok a kép helyén egy behajtani tilos jelet, és semmi mást?

    VálaszTörlés
  2. Megoldottam:) köszi az észrevételt!

    VálaszTörlés
  3. Hát látatlanba megítélték no! :)

    VálaszTörlés
  4. :) no de mire? A tartalomra? A dizájnos külsőre?

    VálaszTörlés
  5. "A Magyar Termék NagydíjŸ a találékonyság és szakértelem kirakata, azok elismerése, akik ismerik és alkalmazzák a „KIVÁLÓSÁG TÖRVÉNYÉT”, azért dolgoznak, fejlesztenek, hogy jóból kiválóvá váljanak. A díjazottak nemcsak büszkeségeink, akik bizalmat kaptak, hanem akiknek egyben kötelességük és felelősségük is megnőtt, hiszen példaként szolgálnak, kisugárzói azoknak az értékeknek, amelyek összhangban vannak Magyarország gazdasági érdekeivel."

    Már csak meg kell találni, hogyan is illik mindez erre a kis füzetre :)

    Részletesebben - akár a kiírásról, a pályázat feltételeiről, akár a 2012-es díjazottakról - a honlapjukon:
    http://www.termeknagydij.hu/

    Szomorú, hogy ebből presztízs-kérdést kreál az iskolátok. Kizárt, hogy ezt a célt szolgálja ez a felmérés.

    VálaszTörlés
  6. "amelyek összhangban vannak Magyarország gazdasági érdekeivel."
    Na itt el is árulták magukat.... Mert mi köze az oktatásnak ehhez?!

    VálaszTörlés
  7. "Szegény gyerekeknek bemesélik, milyen ciki, ha nem jól sikerül a felmérés, közben a tanároknak lesz ciki egyedül, hiszen az derül ki, sikerült-e átadni a minisztérium által kiszabott tananyagot a gyerekeknek, és milyen mértékben.."

    A legnagyobb gond az, hogy nem a minisztérium által kiszabott tananyagot kérik számon. Legalábbis matekból. Volt olyan év, ahol 45 percre 22 szöveges feladat jutott. Imádják a grafikonokat, a fordított szövegezést (csakhogy jól megkeverjék a gyereket), és az idegen mértékegységek átváltását ( inch, yard, mérföld..stb.)
    A gyerekrémísztgetés, pedig valószínűleg azért zajlik, hogy igyekezzenek jól teljesíteni, hiszen valóban az iskolát mérik ezzel, és ha a gyerek nem produkál, akkor jön az ejnye-bejnye.
    A tanulói kérdőívvel a szociális hátteret mérik föl, hogy milyen környezetből jönnek a gyerekek. Ebből valahogy kiszámítják a hozzáadott pedagógiai értéket, hisz egy értelmiségi szülőkkel , és jobb anyagi háttérrel rendelkező gyermek feltehetően könnyebben veszi az akadályokat, mint akinél 6-an alszanak egy szobában, és a szülök csak 8 általánost végeztek...stb.
    Amúgy mi tanárok is utáljuk a kompetenciamérést. Évek óta reménykedünk, hogy egyszer talán eltörlik.

    VálaszTörlés